A hangok csodája

A hang, mint őspricípium

A védikus bölcsek megállapítása szerint:
 „Náda Rúpa Parabrahma”,
tehát az Úr őseredeti formája a hang, vagy modern fogalmakkal, a rezgés.
Evangéliumi szóhasználattal: „Kezdetben vala az Ige.”

A szakrális dalok, imák, és a szent szótagok magnetizálják az egész lényünket. A megfelelő hangoltsággal végzett mantra gyakorlás során felépül egy nyilvánvalóan érezhető erőtér. Pontosan úgy, ahogyan a mandalák, vagy a jantrák alkalmazásakor is.

Megkísérlem ezt a klasszikus zene világán keresztül érzékeltetni. Tudjuk, hogy egy szimfónia nem pusztán hangjegyek sorozata, és a kotta nem képes közvetíteni azt az élményt, amit a hangversenyteremben élhetünk át. A dallam egy belső rezgésből keletkezett, méghozzá egy zeneileg képzett, intuitív művészemberen, mint közvetítőn keresztül. 

Éppígy képesek a jógik és a bölcsek e belső rezgéseket auditív hangok öntőformáiba rendezni. A bensőjükben hallják ezt, mert ez az Örök Szó, amely ott rezeg minden élő sejtben. 

A Belső Utak varázslatos ösvényein járva – meditatív hangfürdő

Részesüljön belső elragadtatásban a szív! A szívedhez kapcsoló, belső utakat nyitó intuitív, inspirált, meditatív zenék és különleges hangok szólalnak meg Balázs Gergely hegedű- és brácsaművész előadásában.

Free
Részletek
május 21

A sejtek szimfóniája – Harmonizálás illóolajokkal és hangtálakkal

Utazás, mely kikapcsolódást nyújt, a hangtálak és illóolajok segítségével! Közelebb kerülünk a természethez és önmagunk harmóniájához! Illatolunk és bevezetlek benneteket a „Sejtek szimfóniájába”.

Free
Részletek
május 23

Manergia – Mantra alapú energetikai kezelés

A meghirdetettől eltérő időpontban is lehetséges. Ez a módszer ötvözi a szakrális mantrák erejét és az energetikai munkát. A kezelés során megtapasztalhatja a belső csend állapotát, amely segít a stressz[...]

Részletek
május 26

Régebbi hangokkal kapcsolatos programjainkból

„ÓM – e szótag az egész mindenség. Ennek magyarázata így hangzik: az Óm minden, ami volt, ami van, és ami lesz. Mindaz, ami a három időn túl van, szintén maga az ÓM.” 

Ezekkel a sorokkal kezdődik a Mándúkja-upanisad. A hagyomány tehát úgy mutatja be, mint az univerzum teremtésekor elhangzott szent teremtő mag-szótagot [bídzsa]. Az ÓM a teremtés igéje, egy ősrezgés, mely eredetét tekintve öröktől való. Az „Abszolút Igazságot”, és a „Legfelső Isteni Teremtőerőt” képviseli. Az ÓM mantra a védák szent gyökérszava, ezért más mantrák előtagjaként is szerepel, illetőleg minden recitáció, ima, és rituálé elején is mondják. Végső soron az egész hindu filozófia szóban kifejezhető esszenciája. 

Hármas összetétele

folytán felöleli a szent hármasokat: a védák szent könyveit (Rig-véda, Száma-véda, Jadzsur-véda), a mindenség szféráit, létsíkjait (Bhúr, Bhuvah, Szvaha), vagy akár az anyagi természet kötőerőit (Szattva, Radzsasz, Tamasz), amelyeket az ind hagyomány gunáknak nevez, továbbá a Trimúrtit is. [Brahmát – a teremtőt, Vishut – a fenntartót, és Sivát – a pusztítót.] Az „A” hangzó az élőlények ébrenléti állapotára utal, amelyben a tudat kifelé, az érzéktárgyak irányában rögzül. A második „U” hangzó az élőlények álombeli állapotát jelképezi, amelyben bár az embernek nincs közvetlen aktív kapcsolata a külvilággal, mégis ez az állapot is az anyagi világban megélt élményekben gyökerezik. A harmadik „M” hangzó a mélyalvás állapotára utal.

Dr. Hans Jenny orvos és természettudós volt, aki kísérletezni kezdett különböző folyadékokkal és szilárd anyagokkal, valamint folyamatos rezgési frekvenciákkal, hogy tovább tesztelje a hang fizikáját. Ő alkotta meg a „Cymatics” kifejezést, amely a „Kyma” görög szót tartalmazza, ami „hullámot” jelent. Alapvető kutatásait egy azonos nevű könyvbe gyűjtötték össze, és több száz fotót tartalmaz, amelyek eredményeit mutatják be. Dr. Jenny munkája pozitív bizonyítéka a hang elképesztő formát teremtő erejének. A Cymatics világa más nézetet ad nekünk, és jelentős fejlődést mutat annak megértésében, hogy a hang milyen hatással van mindannyiunkra.

Köznapi jelentéseiben az ÓM (mint kötőszó) ünnepélyes megerősítést, tiszteletteljes beleegyezést, elfogadást jelent, az úgy legyen!, rendben! értelmében. Mellesleg az „ÓM” az alfa és az ómega, a manifesztáció lehetőségének, folyamatának, a kezdetnek és a végnek az egységét is kifejezi. Lényegében három vokális hang egyesüléséből születik: A-U-M. (A negyedik hang nem hallható, az valójában maga a csend, amely körülveszi.) Ilyeténképpen rokon értelmű a keresztény „Ámen kifejezésselMaga  Jézus vitte ezt a szót közelebb az  ÓM ősmantrához, mikor kimondta: „Én vagyok az Alfa és az Ómega.” Olyannyira, hogy az indiai  keresztények Óm Jézus Krisztust énekelnek. 

Szvámi Véda Bharati,

a Himalájai Jógahagyomány néhai mestere mondta, hogy ha a világunk összes hallható hangját rögzítenénk (emberi hang, természet, állatok, hangszerek) és egy speciális hangkeverő berendezéssel egybe gyúrnánk, akkor pontosan az ÓM-hoz hasonló, folyamatos zengést kapnánk. Állítólag 2010-ben Bostonban egy kísérlet során felvették az ÓM hangot, bevitték a számítógépbe, és azt találták, hogy az ÓM frekvenciája pontosan megegyezik a Föld saját tengely körüli forgásának a frekvenciájával. Így bizonyos értelemben a Föld is az ÓM-ot zengeti. Mert ez az Örök Szó, amely ott rezeg minden élő sejtben. Az viszont már külön érdekesség, hogy ez még itt a nyugati világban, keresztény kultúrkörben is megtörténhet olykor. 

Dr. Eben Alexander idegsebész, a halálközeli élményében hallotta azt a hangot, amelyet Indiában a szentek, risik és a jógik a meditációs gyakorlataik során szoktak érzékelni a bensőjükben. 

„Az ÓM volt az a hang, amelyre emlékeztem azzal a mindentudó, mindenható és feltétel nélkül szerető Istennel kapcsolatban, de semmilyen őt leíró szó nem lenne elég kifejező”.

Az INDEX cikke a témában

Itt érhető el

A rezgések látható világa

A mantra egy spirituális erővel töltött hang, amely gyógyítja és táplálja a tudatot. A fizika nyelvén úgy is mondhatnánk, hogy ezek a szótagok pszichés kvantumok. Számos spirituális hagyomány (védikus, bibliai, talmudista) úgy tartja, hogy az Isteni Hang [náda] és Fény [bindu] egymástól elválaszthatatlan áramlása a Tiszta Tudatosságból ered. 

Garáb egy nagyon pici falu a Cserhátban, állandó lakossága még ötven sincs. Grabensia [Garáb község régi neve] legfőbb látványossága kétségkívül a Szamszára, a világ legnagyobb hangtálja. A különleges hely létrehozója a világot megjárt Juhász György, egy Hong Kongban élő üzletember.

Hogy a hangterápia gyógyító hatását felerősítse, elhatározta, hogy akkora hangtálat készíttett, ami még nem létezik. A Samsara 2018-ban készült el Innsbruckban. A méretezésénél az aranymetszés szabályait vették figyelembe, így lett az átmérője 233 centiméter. Súlya 2,7 tonna, és hétféle fémet tartalmaz: aranyat, ezüstöt, ólmot, ónt, vasat, rezet és higanyt.

Videó itt érhető el

Braconak, a horvát spirituális segítőnek nem csupán a tekintete, és a fizikai jelenléte hatásos, de a hangja is. a videóban elhangzik, hogy Don Estes (az InnerSens alapítója) rögzítette a műtermében Braco hangját, majd elvégzett egy elemzést.

A hangszer a nevét Lev Szergejevics Tyermenkov [nemzetközileg ismert nevén Léon Theremin] orosz fizikusról kapta, aki 1919‑ben feltalálta, majd 1928‑ban „éterfon” néven szabadalmaztatta a készüléket. Ez volt az egyik legelső elektronikus hangszer, amelyet érintés nélkül lehet megszólaltatni.

A theremin egy dobozból és két antennából áll. Az eszköz elektromágneses mezőt hoz létre, és a játékos kezének mozgása befolyásolja ezt a mezőt, ami a hangmagasságot és a hangerőt módosítja. A hangszer vezérlő része két antennából áll. Ezek az antennák érzékelik a zenész kezének helyzetét. Az egyik kézzel a hangmagasságot, a másik kézzel a hangerőt lehet szabályozni. A zenész keze és az antenna között lévő levegő irányítja az áram rezgéseit. Ez az áram a hangszer belsejében felerősítve rezgésbe hozza a rajta lévő hangszórót, a hangszóró ezután rezgésbe hozza a levegőt, ami végül a fülünkbe jutva hangélményt kelt az agyunkban.

Csodálatos képsorok alatt futó meditatív zene a szerkesztett videóban.

A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható. Aki nem él vele: lelki vérszegénységben él és hal. Teljes lelki élet zene nélkül nincs. Vannak a léleknek régiói, melyekbe csak a zene világít be.” (Mire való a zenei önképzőkör, 1944)

A zene múlhatatlan része az egész emberi műveltségnek… így hát magától értetődő volt, hogy a zenét be kell kapcsolni az iskolai tárgyak közé.” (Beszéd a dunapataji művelődési ház avatásán, 1966)

Zene nélkül nincs teljes ember… Jó mérnök, vegyész stb. lehet valaki, ha tizenöt éves koráig rá sem gondol. De zeneértő nem lehet, ha hatéves korában (s játékosan még előbb) nem kezdik rendszeresen nyitogatni-gyakorolni a fülét… ” (Közönségnevelés, 1958)

A gyermek ne fogalmakat, definíciókat gyűjtsön, hanem zenekincset. Annak számbavételére, rendező áttekintésére ráér később.” (Bicinia Hungarica, I. Utószó, 1937)

Mit kellene tenni?

Az iskolában úgy tanítani az éneket és zenét, hogy ne gyötrelem, hanem gyönyörűség legyen a tanulónak, s egész életére beleoltsa a nemesebb zene szomját… Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni: ezt megszerezni az iskola kötelessége.” (Gyermekkarok, 1929)

Zeneértővé… csak aktív zenei tevékenység tehet, puszta zenehallgatás magában nem elég.” (333 olvasógyakorlat – Utószó az új kiadáshoz, 1961)

Kodály Zoltán a XX. századi magyar zenekultúra egyik legkiemelkedőbb személyisége volt: zeneszerző, népzenekutató, zenepedagógus és nyelvész. A nemzetközileg is ismert és elismert zenei nevelési koncepciója az alapja ma Magyarországon a zenetanításnak, és fontos szerepet játszik a profi zenészek képzésében is. Kodály Zoltán jelentős szerepet játszott a magyar közéletben is, számos közéleti szerepet töltött be és több szervezet, bizottság tagja vagy vezetője volt. Több befolyásos közéleti szereplő (zenészek, művészek, tudósok és politikusok) tartozott ismeretségi köréhez.